SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR BATIN

Mengimbas kembali kata yang diucap..
Mengingat kembali janji yang dikata..
Mengimbau kembali masa yang berlalu..
Merenung kembali hati yang terguris..
Menyingkap kembali amanah yang dipikul..
Izinkan abang untuk memohon maaf..
Kiranya ada lisan yang tak terjaga..
Janji yang terabai..
Hati yang berprasangka..
Dan sikap yang mungkin pernah menyakiti.

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR BATIN

DOA dari Al-Quran sempena Malam Lailatul Qadar

subhanallah… maha suci Allah dan pujian buatnya atas kecantikan yang dianugerahkan pada hambanya

Al-Qashash:024

فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ

fasaqaa lahumaa tsumma tawallaa ilaa alzhzhilli faqaala rabbi innii limaa anzalta ilayya min khayrin faqiir


Maka Musa memberi minum ternak itu untuk (menolong) keduanya, kemudian dia kembali ke tempat yang teduh lalu berdo`a: “Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.

Al-Furqaan:074

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً

waalladziina yaquuluuna rabbanaa hab lanaa min azwaajinaa wadzurriyyaatinaa qurrata a’yunin waij’alnaa lilmuttaqiina imaamaan

Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.


Malam Lailatul Qadr – Doa ku

1. we have indeed revealed This (message) In the night of power:


2. and what will explain to Thee what the night of power is?

3. the night of power is better than a thousand months.

4. therein come down the angels and the spirit by Allah.s permission, on every errand:

5. Peace!…This until the rise of morn!

————————-
1. Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar,

2. dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran malam Lailatul-Qadar itu?

3. malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

4. pada malam itu, turun malaikat dan Jibril Dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa Segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut);

5. sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

Malam ini mungkin malam yang mulia diantara hari-hari yang yang lain. Itu semua disembunyikan Allah dari pengetahuan kita kerana Allah mahu kita tidak menantinya sebaliknya dengan penuh tawaduq dan dengan keikhlasan melakukan amalan tanpa mengira masa. Sekiranya tercatit kita sebagai manusia beruntung maka ianya tetap milik kita.

Tidak kira siapa kita walaupun manusia yang jahil sekalipun berhak mendapatkannyanya sekiranya kita ikhlas keranaNya.

Aku akan menggunakan malam-malam terakhir Ramadhan ini untuk beramal dan tidak berhenti-henti memohon keampunan darinya dari dosa-dosa yang lalu. Aku bertaubat atas segala ketelanjuran aku selama ini.

Dan aku akan berdoa untuk kesejahteraan diri ku, keluarga dan seluruh umat Islam.

Kalau benar doa aku diangkat di malam-malam terakhir ini adakah aku mendoakan untuk bertemu kedamaian bersama yang lain?.. Sebenarnya aku tetap berdoa untuk mencari kedamaian bersama yang ada walaupun aku pernah dilukai. Aku berpegang kepada apa yang selalu aku katakan padanya.. seandai ada diantara kita berpaling tadah, maka terimalah rasa kesal sepanjang hayat. Bukan mudah untuk membina semula ikatan sebaliknya lebih mudah untuk mengekalkan ikatan yang ada.

Eh.. apa yang aku melalut dimalam Lailatul Qadr ini.

Allah maha mengetahui sesuatu yang ghaib dan nyata, yang kita sebagai makhluknya tidak mengetahuinya.

Mungkin ini tulisan aku yang terakhir di blog ini. Dalam keadaan berpeluh dingin aku cuma mampu berharap Allah memberikan aku kekuatan untuk terus bernafas dengan damai dan tenteram di dunia ini. Setiap yang bernyawa pasti akan kembali ke asalnya.

Lailatul Qadr – Mencari Keredhaan

4. when Thou lookest at them, their exteriors please thee; and when They speak, Thou listenest to their Words. They are As (worthless As hollow) pieces of timber propped up, (unable to stand on their own). They think that every cry is against them. They are the enemies; so beware of them. the curse of Allah be on them! How are They deluded (away from the Truth)!

5. and when it is said to them, “Come, the Messenger of Allah will pray for your forgiveness”, They turn aside their heads, and Thou wouldst see them turning away their faces In arrogance.

—————

4. dan apabila Engkau melihat mereka, Engkau tertarik hati kepada tubuh badan mereka (dan kelalukannya); dan apabila mereka berkata-kata, engkaujuga (tertarik hati) mendengar tutur katanya (kerana manis dan fasih. Dalam pada itu) mereka adalah seperti batang-batang kayu Yang tersandar (tidak terpakai kerana tidak ada padanya kekuatan Yang dikehendaki). mereka (kerana merasai bersalah, sentiasa Dalam keadaan cemas sehingga) menyangka tiap-tiap jeritan (atau riuh rendah Yang mereka dengar) adalah untuk membahayakan mereka. mereka itulah musuh Yang sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah Engkau terhadap mereka. semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya. (Pelik sungguh!) Bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya – dari kebenaran)?

5. dan apabila dikatakan kepada mereka: ” marilah (bertaubat) supaya Rasulullah meminta ampun (kepada Allah) untuk kamu”, mereka (enggan sambil) menggeleng-gelengkan kepalanya; dan Engkau melihat mereka berpaling (dari bertaubat) serta mereka berlaku sombong angkuh. Al-Muunafiquun 63:4-5

Untuk mencari keredhaan Allah di Malam Lailatul Qadr kita hendaklah bersih dari sifat munafik. Sejahil mana manusia itu mereka masih mampu mendapat keredhaan selagi tidak bersifat munafik.

Keredhaan bukan hak mutlak mereka yang tertentu sahaja. Siapa saja yang menjadi pilihan Allah akan mendapatnya.

Malam Lailatul Qadr – Aku bukan munafiq

* #sŒÎ)ur öNßgtF÷ƒr&u y7ç7Éf÷èè? öNßgãB$|¡ô_r& ( bÎ)ur (#qä9qà)tƒ ôìyJó¡n@ öNÏlÎ;öqs)Ï9 ( öNåk¨Xr(x. Ò=à±äz ×oy¨Z|¡B ( tbqç7|¡øts ¨@ä. >pysø|¹ öNÍköŽn=tã 4 ç/èf rßyèø9$# ÷Lèeöx÷n$$sù 4 ÞOßgn=tG»s% ª!$# ( 4¯Tr& tbqä3sù÷sムÇÍÈ #sŒÎ)ur Ÿ@Ï% öNçlm; (#öqs9$yès? öÏÿøótGó¡o öNä3s9 ãAqßu «!$# (#÷r§qs9 ÷Làiyrâäâ öNßgtG÷ƒr&uur tbrÝÁtƒ Nèdur tbrçŽÉ9õ3tGó¡B ÇÎÈ


4. when Thou lookest at them, their exteriors please thee; and
when They speak, Thou listenest to their Words. They are As (worthless As
hollow) pieces of timber propped up, (unable to stand on their own). They think
that every cry is against them. They are the enemies; so beware of them. the
curse of Allah be on them! How are They deluded (away from the Truth)!

5. and when it is said to
them, “Come, the Messenger of Allah will pray for your forgiveness”,
They turn aside their heads, and Thou wouldst see them turning away their faces
In arrogance.

4. dan apabila Engkau
melihat mereka, Engkau tertarik hati kepada tubuh badan mereka (dan
kelalukannya); dan apabila mereka berkata-kata, engkaujuga (tertarik hati)
mendengar tutur katanya (kerana manis dan fasih. Dalam pada itu) mereka adalah
seperti batang-batang kayu Yang tersandar (tidak terpakai kerana tidak ada
padanya kekuatan Yang dikehendaki). mereka (kerana merasai bersalah, sentiasa
Dalam keadaan cemas sehingga) menyangka tiap-tiap jeritan (atau riuh rendah
Yang mereka dengar) adalah untuk membahayakan mereka. mereka itulah musuh Yang
sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah Engkau terhadap mereka. semoga Allah
membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya. (Pelik sungguh!) Bagaimana
mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya – dari kebenaran)?

5. dan apabila dikatakan
kepada mereka: ” marilah (bertaubat) supaya Rasulullah meminta ampun
(kepada Allah) untuk kamu”, mereka (enggan sambil) menggeleng-gelengkan
kepalanya; dan Engkau melihat mereka berpaling (dari bertaubat) serta mereka
berlaku sombong angkuh.

Al-Muunafiquun 63:4-5

DOA dari Al-Quran sempena Malam Lailatul Qadr


فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ

fasaqaa lahumaa tsumma tawallaa ilaa alzhzhilli faqaala rabbi innii limaa anzalta ilayya min khayrin faqiir


Maka Musa memberi minum ternak itu untuk (menolong) keduanya, kemudian dia kembali ke tempat yang teduh lalu berdo`a: “Ya Tuhanku sesungguhnya aku sangat memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku”.

Al-Furqaan:074

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً

waalladziina yaquuluuna rabbanaa hab lanaa min azwaajinaa wadzurriyyaatinaa qurrata a’yunin waij’alnaa lilmuttaqiina imaamaan

Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.


Lailatul-Qadr: The Night of The Power

Lailatul Qadar atau Lailat Al-Qadar (bahasa Arab: لَيْلَةِ الْقَدْرِ ) (malamketetapan) adalah satu malam penting yang terjadi pada bulan Ramadhan, yang dalam Al Qur’an digambarkan sebagai malam yang lebih baik dari seribu bulan. Dan juga diperingati sebagai malam diturunkannya Al Qur’an. Deskripsi tentang keistimewaan malam ini dapat dijumpai pada Surat Al Qadar, surat ke-97 dalam Al Qur’an.

Berkaitan dengan lailatul qadar, para ulama bersepakat mengatakan bahawa terdapat beberapa tanda apabila berlakunya malam tersebut, di antaranya ialah:

* Orang yang berkesempatan melihat malam al Qadar akan dapat merasakan bahawa segala yang ada di bumi dan di langit bagaikan bersujud ke hadrat Allah.

* Sesiapa yang berkesempatan menemui malam al Qadar akan melihat suasana alam yang terang benderang walau pun berada dalam kegelapan.

* Sesiapa yang berkesempatan menemui malam al Qadar akan dapat mendengar salam para malaikat dan tutur kata mereka.

* Orang yang berkesempatan menemui malam al Qadar akan diperkenankan segala doanya.

Wahai jiwa jiwa yang tenang

Wahai jiwa jiwa yang tenang jangan sekali kali kamu
mencoba jadi tuhan dengan mengadili dan menghakimi

Bahwasanya kamu memang tak punya daya dan upaya
serta kekuatan untuk menentukhan kebenaran yg sejati

…….
To get what you really want today, try letting go and letting it come to you.

Yahoo Messenger diatas Web dilancarkan II

Sempat guna beberapa hari sahaja Yahoo Messenger diatas web, System Admin dah ‘block’.

Banyak lagi cara untuk ‘bypass’ firewall tapi rasanya tidak perlu lah di tunjukkan disini. Boleh guna ProxyTunnel atau SurfNoLimit dan byk lagi yang seumpamanya.

Ala bukan penting sangat pun Yahoo Messenger tu kan.. Kalau System Admin ‘block’ Friendster, MySpace dan yang sewaktu dengannya pun memang patut. Yang ini MSN Web Messenger SysAdmin x nak ‘block’ ke.. heee

Betul ke YM tu boleh mengeratkan hubungan? Entah lah…. banyak cara lain lagi.


P/s:
Agaknya Sytem Admin terbaca kat blog Yanti mengenai Yahoo Messenger tu. Terus dia ‘block’ URL :D. Jangan URL Blog Yanti pun SysAdmin ‘block’ dah lah.

Cuba tengok hitlist blog Yanti. Yang bertanda merah adalah:

relay1.jaring.my. [192.228.128.11 (NO GLUE)] [MY]
suk.selangor.gov.my. [192.228.219.1] [TTL=172800] [MY]
suk2.selangor.gov.my. [58.26.33.2] [TTL=172800] [MY]
suk3.selangor.gov.my. [203.153.86.125] [TTL=172800] [MY]

Yanti & Hubby guna celcom3g.tm.net.my (219.93.152.3) dan kadang-kadang 219.95.xxx.xxx. Fake cxxxx3 pula menggunakan klj01-home.tm.net.my


HTC TyTn II sudah ada dipasaran Malaysia

HTC TyTn II. Stok dah ada.
Mungkin sama dengan Dopod 838Pro yang aku guna sekarang kecuali memori dan prosesor yang lebih besar dan laju. Perbezaan ketara tersedia GPS.

Lebih tertarik kepada HTC Shift yang baru dilancarkan di Eropah minggu lepas.

Tapi dah nak raya ni banyak nak guna duit tapi jari rasa macam gatal pulak 😀 Ala pedulikankan lah belanja raya tu.. Hidup sorang kan…

SRP RM3288.

Sekarang guna Motorola V3xx untuk surf internet guna laptop ACER 6290

Spesifikasi

HTC TyTn II dah ada dipasaran hari ini

HTC TyTn II. Stok dah ada.
Mungkin sama dengan Dopod 838Pro yang aku guna sekarang kecuali memori dan prosesor yang lebih besar dan laju. Perbezaan ketara tersedia GPS.

Lebih tertarik kepada HTC Shift yang baru dilancarkan di Eropah minggu lepas.

Tapi dah nak raya ni banyak nak guna duit tapi jari rasa macam gatal pulak 😀

SRP RM3,288

Sekarang guna Motorola V3xx untuk surf internet guna laptop ACER 6290

Spesifekasi

Besok dapat HTC TyTn II. Stok dah ada.
Mungkin sama dengan Dopod 838Pro yang aku guna sekarang kecuali memori dan prosesor yang lebih besar dan laju. Perbezaan ketara tersedia GPS.

Sekarang guna Motorola V3xx untuk surf internet guna laptop ACER 6290

Spesifekasi

Solat Taubat

Cara melaksanakan solat taubat ini sama dengan solat biasa, iaitu setelah berwuduk dengan sempurna, lalu berdiri di tempat yang suci, menghadap kiblat;

  • Waktu di lakukan – bila-bila masa merasa telah berbuat dosa (kecuali waktu makruh tahrim utk melakukan solat)*. Sebaik-baiknya 2/3 malam (pukul 2 pagi ke atas), semasa Qiyamullail
  • Lafaz niat: “Sahaja aku mengerjakan solat sunat taubat dua rakaat kerana Allah Ta’ala.” (Cukup di dalam hati, ada perbahasan ulama’ tentang lafaz niat dlm ibadah – sila rujuk kpd pakar feqah)
  • Rakaat pertama membaca (disunatkan membaca doa Iftitah) kemudian surah Al-Fatihah. Selepas itu mana2 ayat atau surah dalam al-Quran.
  • Rakaat kedua membaca surah Al-Fatihah. Selepas itu mana2 ayat atau surah dalam al-Quran.
  • Semasa sujud akhir rakaat kedua, ucapkanlah Doa Nabi Yunus sebanyak 40 kali (bersungguh-sungguh di dalam hati memohon keampunan dari Allah Ta’ala)

Ertinya: “Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim

  • Selepas salam, perbanyakkan istighfar seperti,

Ertinya: Ampunilah hamba Ya Allah. Tuhan yang Maha Agung. Tiada Tuhan yang lain melainkan hanya Engkau. Dialah Tuhan yang Maha Hidup lagi Maha Perkasa dan hamba bertaubat kepada Engkau ya Allah

  • dan berdoa dengan Penghulu Istighfar,

Ertinya: “Ya, Allah Engkaulah Tuhanku, Tidak ada Tuhanselain Engkau, Engkaulah yang menjadikan aku. Sedang aku adalah hamba-Mu dan akudi dalam genggaman-Mu dan di dalam perjanjian setia ( beriman dan taat ) kepada-Musekuat mampuku. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah ku lakukan.Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada ku dan akumengaku segala dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau.”

  • masing-masing ke hadhrat Allah.

  • Kemudian boleh juga berdoa mengikut luahan hati dan munajat

p/s: Jangan kita terlalu mengharap doa kita dimakbulkan tuhan sebaik mana doa kita selagi diri kita masih menaggung dosa-dosa besar dan tidak bertaubat nasuha. Bertaubatlah seikhlas-ikhlasnya.

Solat Istikharah

Seseorang yang menghadapi sesuatu soal yang bersifat mudah, sedang ia sendiri masih ragu-ragu mana sebaiknya dilakukan, maka di sunatkan mengerjakan solat yang bukan termasuk wajib.

Solat itu boleh saja di waktu mengerjakan sunat Rawatib atau Tahiyatul-masjid dan boleh pula di waktu malam atau pun siang, sedang bacaan sehabis Al-Fatihah dapat dipilih sekehendaknya.

Niat Solat Istikharah

Sengaja aku mengerjakan sembahyang istikharah dua rakaat kerana Allah Ta’ala
Doa Solat Istikharah

Ya Allah, saya memohonkan pilihan menurut pengetahuanMu dan memohonkan penetapan dengan kesuasaanMu juga saya memohonkan kurniaMu yang besar, sebab sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan saya tidak mengetahui apa-apa. Engkau Maha Mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah, jikalau di dalam ilmuMu bahawa urusan saya ini……..baik untukku dalam agamaku, kehidupanku serta akibat urusanku, maka takdirkanlah untukku dan mudahkanlah serta berikanlah berkah kepadaku di dalamnya. Sebaliknya jikala di dalam ilmumu bahawa urusan ini buruk untukku, dalam agamaku, kehidupan serta akibat urusanku, maka jauhkanlah hal itu daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya serta takdirkanlah untukku yang baik-baik saja dimana saja adanya, kemudian puaskanlah hatiku dengan takdirMu itu.”