Adik di Pantai Batu Buruk

Abg kena tinggal:(

Selamat tinggal Permatang Pauh

Selamat Tinggal Permatang Pauh. Tiada apa yang boleh ku bantu.
Hanya keajaiban dari Allah s.w.t yang mampu memberikan kemenangan kepada Barisan Nasional.

Permatang Pauh..

Hari ini aku kesana kemari mengumpul maklumat untuk dibawa ke Permtang Pauh. Tanpa maklumat tepat mungkin kempen menjadi sia-sia.

Soal kalah menang akan hanya ditentukan oleh pengundi di Permatang Pauh. Pilih lah siapa yang mereka fikir layak mewakili mereka.

Dengar khabar penyokong Anwar Ibrahim terlalu aggresif disana. Biasa lah kalau dah pemimpin tidak bermoral pengikut lebih lagi lah.

Yang penting dalam gerakkerja disana nanti aku tidak diganggu oleh seorang Ketua Wanita yang tinggi egonya. Ala Ketua Wanita salah sebuah negeri yang kalah kepada PR.

Dalam kesibukan nak bersiap kesana, aku dapat berita 2 orang EXCO negeri Perak dari PKR ditahan oleh BPR. Berita aku dengar dari mereka yang terlibat menahan kedua EXCO tersebut.

PERTUDUHAN terhadap Brader Anwar Bin Ibrahim

(a)Seksyen 377B Kanun Keseksaan iaitu liwat

(b)sapa tahu akta ni tolong beritahu sbb yg aku tahu akta yg ada a dan c je sbb anwar akan di dakwa akta itu maknanya anwar akan hadapi 1 kes aje pada 26 berbanding apa yg di laporkan yg saiful diliwat 8 kali

KOMEN: Dalam Kanun Keseksaan itu ada dua kesalahan meliwat: S.377A – meliwat secara suka sama suka; dan S.377C – meliwat tanpa kerelaan mangsa.

Bung Anwar kini hanya dituduh meliwat di bawah S.377A ( sebab itu beliau duk tanya: Kenapa Saiful tak dituduh bersamanya!) . Hukumannya termaktub di dalam S.377B: Hukuman penjara sehingga maksimum 20 tahun….

Kesalahan yang didakwa dilakukan Bung Anwar itu hanya untuk 1 jam 29 minit ( jam 1501-1630 ) pada petang Khamis ( dah dekat malam Jumaat tu!) 26 Jun 2008 saja. Yang 7-8 kali yang disebut Saiful itu tak diambilkira Polis/Pendakwaraya.

Dalam kes macam ini, satu kali meliwat sudah cukup untuk disabitkan ( jika ada keterangan2 yang kukuhlah). Buat apa Polis buang masa melawat ke hotel2 di luarnegeri untuk cari bulu DNA dll untuk membuktikan kejadian2 liwat yang lain?

(c ) klu 1 sabitan aje gak susah sbb alibi anwar mengatakan ada 5 org dalam kondo itu semasa kejadian , misal kata anwar berpakat ngan lima org itu susah juga nk menang walaupun kes liwat itu wujud

KOMEN: Yang ini kita panggil pembelaan ALIBI Bung Anwar, iaitu beliau akan membawa bukti melalui 5 saksi yang mengesahkan dia tidak meliwat Saiful ( didepan mata depa!) pada waktu dan tarikh dan tempat itu spt yang dituduh pendakwaraya…Untuk tujuan ini, kedua2 pihak pendakwaraya dan Tertuduh akan bergantung pada rakaman CCTV, keterangan pengawal Kondo itu dll….
—————————————–

SEKSYEN-SEKSYEN YANG RELEVAN DALAM KANUN KESEKSAAN: (klik untuk melihat pautan)

UNSUR JENAYAH:Carnal intercourse against the order of nature

377A. Any person who has sexual connection with another person by the introduction of the penis into the anus or mouth of the other person is said to commit carnal intercourse against the order of
nature.

[Explanation—Penetration is sufficient to constitute the sexual connection necessary to the offence described in this section. Punishment for committing carnal intercourse against the order
of nature]

HUKUMAN: Punishment for committing carnal intercourse against the order of nature

377B. Whoever voluntarily commits carnal intercourse against the order of nature shall be punished with imprisonment for a term which may extend to twenty years, and shall also be liable to
whipping

MELIWAT TANPA KERELAAN MANGSA: Committing carnal intercourse against the order of nature without consent, etc.

377C. Whoever voluntarily commits carnal intercourse against the order of nature on another person without the consent, or against the will, of the other person, or by putting the other person in fear of death or hurt to the person or any other person, shall be punished with imprisonment for a term of not less than five years and not more than twenty years, and shall also be liable to whipping..

Baca seterusnya sembang forum antara KARDIOLOGY dan TEHTARIK di MyKMU.net

377B ianya di antara 377a dan 377c? bermakna, hakim boleh guna budi bicara dia untuk jatuhkan hukuman sama ada seks suka sama suka atau paksa berlaku.

KOMEN: Dalam kertas pertuduhan pendakwaraya pagi ini, saya difahamkan, tuduhan ALTERNATIF tidak dimasukkan. Maksudnya Bung Anwar hanya dituduh meliwat Saiful secara suka sama suka dan ini menjadi satu kesalahan di bawah S. 377A Kanun Keseksaan, di mana hukumannya ( menurut S. 377B) jika bersabit, ialah hukuman penjara maksimum 20 tahun.

Jadi YA Hakim pun tidak mempunyai kuasa untuk pilih2 lagi di antara S.377A dan S. 377C. Hakim kena berpandukan Kertas Pertuduhan (Charge Sheet) Pendakwaraya spt yang dibentangkan di Mahkamah terbuka saja.

Sesuatu yang AMAT MENARIK kat sini ialah cuba PERHATI/TELITI tarikh pertuduhan tersebut. berbeza dengan kes 10 tahun dulu, seingat aku, TARIKH pertuduhan berlaku 6 tahun pada hari kes di sebut, malah, tarikh pertuduhan adalah antara jun dan septermber 1992. (3 bulan!)

berbeza dengan kali ini, tarikh pertuduhan adalah SANGAT SPESIFIK, iaitu 26/6/08 dan antara 3.01 dan 4.30 petang! dari segi tariukh, ianya bukan sahaja spesifik, malah berlaku 2 hari sebelum laporan di buat dan 1 bulan sebelum di tuduh di mahkamah!

1. Ya. Betul, sdra. Ini saya anggap sebagai bingo Polislah kut! Sekali kena ( 10 tahun yang lalu), kali kedua mestilah pandai2/teliti sikit….

2. Untuk memudahkan pembuktian, Polis/Pendakwaraya memutuskan untuk menuduh Bung Anwar dgn satu kesalahan saja ( pada masa 1 jam 29 minit pada hari itu di tempat itu – berapa kali liwat tak penting!) dan menurut S. 377A pula – kes suka sama suka, berbeza dgn kes meliwat secara paksa ( tanpa kerelaan mangsa) di bawah S. 377C.

3. Ramai duk tanya ( termasuk Anwar) kenapa Saiful tidak dituduh bersama? Ini budibicara Pendakwarayalah. Tak ada siapa yang boleh persoalkan/cabar di mana2 mahkamah. Ini amalan sejagat–satu dunia sama amalannya. Maksunya pihak pendakwaraya boleh mengambil pensubahat sebagai saksi pendakwaan (Prosecution Witness = PW) untuk menuduh pelaku utama @ pelaku2 utama yang lain.

4. Tapi jika jangan lupa: Pasukan loyar Tertuduh pun dah ada pengalaman. Dalam kes dulu keterangan ALIBI Anwar ditolak oleh mahkamah. Kali ini beliau nak kemukakan 5 saksi untuk mengesahkan beliau tidak meliat Saiful pada waktu dan tarikh itu di Kondo itu….Lebih ramai saksi pulak drp Hukum Hudud! Inilah kehebatana Bung Anwar….

5. Walau apapun yang sudah berlaku dan akan berlaku, yang PASTI Bung Anwar akan menang di Permatang Pauh ( kecuali Pilihanraya Kecik tak jadi!) pada 26 Ogos depan dan beliau boleh angkat sumpah sebagai ahli Parlimen pada 27 Ogos 2008 dan terus ambik tempatnya pada hari itu jugak–kecuali pihak pentadbiran Parlimen belum bersiap sedia bagi upacara angkat sumpah, kerusi belum beli dll alasan….

6.Quote:

Peguam Anwar, Sankaran Nair, berkata tuduhan terhadap anak guamnya megikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan iaitu liwat dalam sukarela sebagai sesuatu yang pelik. Katanya, sepatutnya pendakwa turut menuduh Saiful atas kesalahan sama apabila memilih seksyen berkenaan untuk melakukan pendakwaan terhadap Anwar.

Beliau juga berkata, Anwar mempunyai alibi kerana masa pada pertuduhan itu anak guamnnya itu bersama lima orang di Kondominium Desa Damansara, 26 Jun lalu. Sankaran bagaimanapun berkata, mahkamah hari ini bersifat adil kerana membenarkan jaminan serta tidak menahan pasport antarabangsa Anwar.

Cuma nak verify, 5 alebai yang anwar kata tu ada bersama anwar sendiri di kondo yg terbabit?

1. Cuba kita teliti kenyataan peguambelanya Sankara Nair:

Quote:
Peguam Anwar, Sankaran Nair, berkata tuduhan terhadap anak guamnya megikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan iaitu liwat dalam sukarela sebagai sesuatu yang pelik. Katanya, sepatutnya pendakwa turut menuduh Saiful atas kesalahan sama apabila memilih seksyen berkenaan untuk melakukan pendakwaan terhadap Anwar.

Beliau juga berkata, Anwar mempunyai alibi kerana masa pada pertuduhan itu anak guamnnya itu bersama lima orang di Kondominium Desa Damansara, 26 Jun lalu. Sankaran bagaimanapun berkata, mahkamah hari ini bersifat adil kerana membenarkan jaminan serta tidak menahan pasport antarabangsa Anwar.


2. “ALIBI” ( sebutan Melayunya : Ela-bai) tu asalnya bahasa Latin. Maksud hurufiahnya ialah “berada di tempat lain” (somewhere else).

3. [Bagi mereka yang belum tahu konsep perundangan ini] “ALIBI” ialah sejenis pembelaan bagi TERTUDUH, yang membawa maksud “Tertuduh berada di tempat lain” semasa sesuatu jenayah berlaku di suatu tempat yang tertentu….

4. Tapi dalam kes PP LWN Anwar 2008 ni, peguambela Anwar berkata Anwar “ada ALIBI” iaitu “bersama lima(5) orang di Kondo…” itu.

5. Dalam berita BBC, Anwar berkata:

Quote:
Malaysian Anwar in ’sodomy alibi’

Malaysia’s opposition leader has told the BBC that he has an alibi for “every minute” of the day when he is accused of sodomy with a former male aide

“You must establish a case. A case that is considered to be at least with some grounds in order to proceed. But here the case is not established,” Mr Anwar said.

“We are clear, absolutely clear on the alibi, every single minute of the day.”


6. Gelanggang akan bermula pada 10 Sept depan. Kita tunggu dan lihat siapa bawa rakaman cctv, keterangan pengawal/pengawal2/saksi2 lain….YB Datuk Seri Anwar bin Anwar akan dibicarakan.

Maknanya memang betul la anwar berada di kondo tersebut bersama 5 orang. persoalannya adakah dia SENTIASA bersama orang tersebut termasuklah pada pukul 3 hingga 4.30 petang? siapakah gerangan orang2 itu agaknya.

1. Polis dah ambil statement 5 orang tetamu itu. Tapi nampaknya Polis tak percaya akan keterangan mereka–sebab itu Polis terus tekan minyak dan mendakwa Anwar….

2. Ada beberapa kelemahan dalam pertuduhan pagi tadi. Kenapa Peguamcara Negara Datuk Idrus pilih S. 377A/B – liwat tanpa unsur paksaan?

3. Sedangkan, dalam report Polis bertarikh 28 Jun 2008, Saiful mendakwa dirinya diliwat “tanpa kerelaan saya” ….

4. Kecuali Polis benarkan Saiful meminda report Polisnya, kes Polis/Pendakwaraya akan menghadapi cabaran2 hebat drp peguambela2 Anwar –pasai ada percanggahan ketara ini….

5. Tak guna kalu laporan perubatan HKL itu kuat, sekiranya soal2 teknikal spt kertas pertuduhan yang silap/lemah/ tersalah seksyen Kanun Keseksaan dll tidak dikemaskan.

Saudara tadi ada kata tiada masalah kalau polis nak proceed dengan 377a/b sebab saiful kalau nak di dakwa pon itu adalah budi bicara polis atas nama prosecution witness. tetapi tak silap saya dalam kes sukma/azizan, yang mana pertuduhan adalah juga di bawah seksyen 377a, kenapa hakim mahkamah rayuan {Persekutuan} gugurkan kes ni atas alasan azizan adalah rakan subahat meliwat? kalau dah azizan juga seorang prosecution witness dalam gambar ni, kenapa hakim rayuan {PERSEKUTUAN} gugurkan kes tersebut dan mendakwa ‘seolah olah’ seperti azizan sepatutnya di dakwa sekali bersama sukma dan anwar. ini menunjukkan seolah olah istilah prosecution witness takde makna dalam kamus hakim.

lagi satu saya kurang faham saya masih tak nampak beza langsung seksyen 377a dan 377b sebab dua duanya masih tuduhan meliwat suka sama suka. [Betul.Satu huraikan unsur jenayah dan satu lagi hukumannya]

saya juga ingin bertanya jika saiful bukanlah mangsa dalam kes ini dan dia pula di dakwa bersubahat melakukan liwat, adakah ini akan menjadikan saksi utama dalam perbicaraan ini konar baring kerana takut dia pon akan di penjara sekali?

1. Saya sebut “tak apa” jika dalam kertas pertuduhan pendakwaraya ada masukkan kedua-dua Seksyen 377A/B dan/atau 377C secara alternatif, dan terpulangkah kpd Hakim memutuskan seksyen yang sesuai disabitkan….

2. Masalah sekarang ialah pendakwaraya hanya pakai S.377A/B saja dalam kertas pertuduhannya. Ini memang merumitkan, kerana peguambela2 pasti cabar Polis dan Saiful–memandangkan Saiful dalam report Polis sebut “tanpa kerelaan saya”. Lazimnya, apabila “tanpa kerelaan”, pertuduhan yang sesuai ialah S.377C –yang terang2 ada sebut unsur “tanpa kerelaan” itu.

3. Bayangkan, apabila percanggah fakta vs pertuduhan S. 377A/B dibangkitkan peguambela2 di Mahkamah nanti: Kalu Hakim terima hujah peguambela2, pendakwaraya kenalah MEMINDA kertas pertuduhannya dgn memasukkan S. 377C….Apabila perkara ini berlaku di Mahkamah, apa reaksi/persepsi orangramai di dalam negara dan luarnegeri?

4. Seksyen 377A menghuraikan unsur2 jenayah–mesti ada zakar dimasukkan ke lubang mana sama ada jubur @ mulut = baru jadi kesalahannya. Soal “kerelaan” pasangan ( yang diliwat) tak disebut langsung. Maksudnya, menurut tafsiran lazimnya, ini liwat suka sama suka. Sebab itu Penguacara Negara berhujah bahawa Seksyen ini pun boleh dipakai untuk kes Saiful yang “tidak relakan diri diliwat”….

5. Manakala S. 377B sebut dgn jelas apa hukumannya bagi kesalahan di bawah S. 377A tadi: Sila layari malaysiakini.com untuk teliti PERTUDUHAN sepenuhnya lewat pautan ini:

http://www.malaysiakini.com/news/87393

6. Ramai wartawan yang silap menulis bahawa pertuduhan dilakukan menurut S. 377B….Sepatutnya, berita hendaklah ditulis bahawa Anwar dituduh melakukan kesalahan meliwat di bawah S. 377A dan jika bersabit, boleh dihukum menurut S. 377B….BANDINGKAN AYAT PENDAKWARAYA DGN BERITA MEDIA.

7. Dalam kes PP lawan Anwar & Sukma meliwat Azizan dulu, pendakwaraya memilih S. 377A/B kerana Azizan tak ada buat repot Polis yang dia “tak rela”. Azizan sebenarnya pensubahat/pasangan dalam kegiatan liwat itu. Jadi pada waktu itu, percanggahan ( report Polis lwn pertuduhan S. 377A/B) tak timbul. Sejauh mana yang saya ingat, Anwar dulu pun tak bertanya “kenapa Azizan tak didakwa bersama saya kalu ini kes suka sama suka”….

8. Sudah menjadi amalan lazim/sejagat bahawa mana-mana pensubahat yang diterima sebagai saksi pendakwaraya- PW- tak akan didakwa untuk kesalahan yang sama. Itu sebagai “konsesi tawar-menwar” bagi dia supaya rela memberikan keterangan sehingga Tertuduh Utama @ yang lain disabitkan….

9. Hakim2 dalam kes itu pun tak bangkitkan soal kenapa Azizan tak didakwa bersama, kerana mereka tahu prinsip undang2 jenayah itu.

10. Yang dipertikaikan Majoriti Hakim Mahkamah Persekutuan sehingga membebaskan Anwar & Sukma bukan soal Azizan tu pensubahat (accomplice) dan tak didakwa….

11. ALASAN pokok Majoriti Hakim itu, memandangkan Azizan adalah pensubahat, maka keterangannya (bahawa Anwar dan Sukma meliwat dia…) TIDAK BOLEH diterima begitu saja. Keterangan Azizan mesti disokong/ditokok oleh keterangan2 lain (drp saksi-saksi lain yang bukan pensubahat) =ini kita panggil “Corroborative evidence=keterangan sokongan/penokok/tambahan”. Ini bersesuaian dgn prinsip undang2 jenayah yang sudah lama established–terutama dalam kes-kes rogol di mana keterangan mangsa tidak boleh diterima begitu saja tanpa keterangan tambahan yang lain…sebelum penghakiman diputuskan.

12. Majoriti Hakim itu menarik kesimpulan, walaupun ada keterangan2 sokongan drp Tun Hanif Omar dan doktor HKL…, keterangan2 sokongan itu TIDAK membuktikan “Anwar dan Sukma ada meliwat Azizan pada waktu/tarikh itu di Villa Tivoli” spt yang terkandung di dalam kertas pertuduhan.

13. Sekiranya kertas pertuduhan Pendakwaraya pada waktu itu ada sebut bahawa Anwar turut didakwa meliwat seorang dua pondan tertentu dari Chow Kit, MISALNYA, maka keterangan Tun Haniff bolehlah diterima untuk mensabitkan Anwar–dgn syarat keterangan2 lain, misalnya SB yang menginterview pondan2 itu/kalu ada pondan2 itu bagi keterangan first-hand lagi baik…, turut dibentangkan untuk meyakinkan Hakim.

14. SAIFUL selaku pensubahat dan didakwa bersama? Bekas majistret kita, DS Syed Hamid merangkap Menteri KDN sudahpun menyatakan bahawa Saiful adalah saksi pendakwaraya maka dia tidak akan didakwa. Betullah tu. Kalu Saiful pun kena dakwa, siapa lagi nak jadi saksi?

15.Inilah yang disebut “konsesi tawar-menawar” ini. Memang menjadi bidangkuasa/budibicara Polis/pendakwaraya untuk membuat konsesi seumpama ini. Prinsip undang2 jenayah yang menjamin bidangkuasa ini dan tak boleh dicabar oleh sesiapa.

Cuma nk sentuh no 14 tu, adakah hamid albar layak berkata mengeluarkan perkataan itu sbb boleh ditafsirkan ada konspirasi dalamnya sbb hanya peguam dan pakar undang2 boleh menjelaskan walaupun aku bersetuju Kalu Saiful pun kena dakwa, siapa lagi nak jadi saksi? , tapi klu mahkamah syariah mungkin mereka berdua kena

1. Syed Hamid pun bekas peguam/majistret jugak. Lulusan England tu. Beliau memang layak membuat kenyataan seumpama itu–menjelaskan prinsip undang2 jenayah.

2. Tambahan pula beliau Menteri KDN–yang mengepalai PDRM. Jadi beliau bercakap bagi pihak Polis.

3. Peguam Negara sepatutnya boleh memberikan penjelasan sedemikian. Tapi beliau telah dikunci mulutnya –pasai beliau sendiri menjadi suspek dalam aduan Polis Bung Anwar…mengenai pemalsuan keterangan 1998/9.

4. Kawan kita pula, Peguamcara Negara Datuk Idrus ( orang no. 2 di pejabat Peguam Negara la ni) low profile sikit. Segan nak bercakap lebih…takut kena belasah geng Anwar….

5. Kalu ada konspirasi sekalipun, Syed Hamid bukan tahu menahu…